Uroczyste odsłonięcie grobowca rodziny Krystyny Jamroz po renowacji

Dodane przez Tadeusz Ura, 04 lipiec 2015

W dniu 4 lipca 2015r o godzinie 10.00 dokonano odsłonięcia odnowionego grobowca rodziny Krystyny Jamroz na Cmentarzu Parafialnym w Busku-Zdroju.

Krystyna Jamroz była wielką damą polskiej opery.

Na płycie grobowca widnieje napis: KRYSTYNA JAMROZ, ŚPIEWACZKA OPEROWA – GRÓB SYMBOLICZNY – UR. 29.08.1923 W BUSKU-ZDROJU - ZM.9.07.1986 W WARSZAWIE - POCHOWANA NA CMENTARZU POWĄZKOWSKIM W WARSZAWIE.

Krystyna Jamroz znakomita śpiewaczka urodziła się 29 sierpnia 1923 roku w Busku-Zdroju.

Edukację muzyczną rozpoczęła jeszcze w Busku od nauki gry na fortepianie, gdy dostrzeżono urodę jej głosu rodzice postanowili umożliwić jego kształcenie.

Z tego względu natychmiast po zakończeniu działań wojennych przenieśli się do Wrocławia.

Już niespełna po roku nauki, 3 maja 1946 roku zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej w niewielkich rolach Pazia i hrabiny Ceprano w Rigoletcie, u boku wielkiej Ady Sari, która w tym dniu rozpoczynała trzydniowe gościnne występy w roli Gildy.

Pierwszą premierą Krystyny Jamroz była Madama Butterfly, 30 sierpnia 1946 roku, w której wystąpiła jako Katy Pinkerton.

Solistką Opery Wrocławskiej była do 1958 roku, później przez cztery sezony występowała w Operze Poznańskiej. Od stycznia 1962 roku za sprawą Bohdana Wodiczki zostaje solistką Opery Warszawskiej, która po kilku latach stała się Teatrem Wielkim.

Z tą sceną związała swoje artystyczne losy do końca kariery.

W 1980 roku, będąc jeszcze w pełni sił artystycznych podjęła decyzję rozstania się ze sceną.

Rozległy repertuar Krystyny Jamroz obejmo wał ponad 45 partii pierwszoplanowych.

Były wśród nich pozycje z żelaznego repertuaru operowego, m.in. tytułowa Tosca i Aida, Amelia w Balu maskowym, Desdemona w Otellu, Elżbieta w Don Carlosie i Tannhäuserze, Leonora w Trubadurze, Marszałkowa w Kawalerze srebrnej róży i Donna Elwira w Don Giovannim.

Były również partie w operach polskich tytułowe: Halka i Hrabina, Hanna w Strasznym dworze, Nela w Parii, Moniuszki, Ulana w Manru Paderewskiego i Psyche w Erosie i Psyche Różyckiego.

Do historii polskiej wokalistyki przeszły jej wspaniałe kreacje tytułowej Turandot w operze Pucciniego i Aidy w operze Verdiego – w tych partiach podziwiano ją także w Splicie, Berlinie, Warnie, Budapeszcie, Kijowie, Rydze, oraz Turcji i Holandii.

Podobnym sukcesem zakończyła się głośna kreacja Magdy Sorel w Konsulu Menottiego.

Najpierw podziwiano ją w tej partii na scenie poznańskiego Teatru Wielkiego, kilka lat później powtórzyła tę kreację w warszawskim Teatrze Wielkim oraz na scenach w Essen i Wiesbaden.

Wielkie uznanie przyniosły jej kreacje tytułowej Ijoli w operze Rytla i Giocondy w dziele Ponchiellego zrealizowane na scenie Opery Wrocławskiej, a także Matki Joanny od Aniołów w Diabłach z Loudun Pendereckiego wystawionych w stołecznym Teatrze Wielkim.

We wrześniu 1985 roku spostrzegła pierwsze objawy poważnej – i jak się okazało – szybko postępującej choroby.

W kwietniu roku następnego poddała się operacji, niestety nieskutecznej.

Zmarła w Warszawie 9 lipca 1986 roku.

Adam Czopek

*KLIKNIJ W LINK*

http://www.tmb.busko.pl/artykuly/wspomnienia-o-krystynie-jamroz

Tadeusz Ura

Towarzystwo Miłośników Buska-Zdroju

Ta strona używa plików cookies, zapisywanych i odczytywanych z Twojego urządzenia. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Wszystkie szczegóły na ten temat znajdziesz w naszej Polityce Prywatności